Abstract
Goal
The purpose of the current study was to investigate the long-term characteristics of radiation-induced cranial nerve injury in nasopharyngeal carcinoma (NPC) patients.
Patients and methods
We studied cranial nerve palsy (CNP) in 328 NPC patients who received radiotherapy between 1994 and 2006. Follow-up was 93.6% complete as of December 2009. A total of 72 patients with CNP were recruited for analysis (56 men and 16 women). Patients with evidence of residual or recurrent tumor accompanied by CNP were excluded. The characteristics of CNP and the relationship with the radiation fields as well as re-radiotherapy were evaluated.
Results
After a mean follow-up of 11.2 years, 72 patients were found to have developed CNP. The latency of palsy ranged from 0.6–16.0 years. For the 67 patients with first course radiation, the glossopharyngeal and vagus nerves were the most vulnerable combination, occurring in 57 patients (85.1%). Patients with facial–cervical field radiation had a significantly longer latency comparing with that of patients with facial–cervical split fields (p = 0.021). In the first 5 years, 49.3% of patients developed CNP, while 40.3% presented CNP in the second 5-year period. In patients with first course radiation, 61 patients had more than one CNP. With regard to the 5 patients with re-radiation, most of them had multiple upper cranial nerve injuries.
Conclusion
Radiation therapy of NPC patients may lead to cranial neuropathy. Patients with facial–cervical radiation fields had a longer latency for the manifestation of CNP compared with those patients who were treated with split fields. In patients with re-radiotherapy, the frequency of upper cranial nerve injury increased greatly.
Zusammenfassung
Ziel
Follow-up-Untersuchung von Charakteristika der strahleninduzierten Hirnnervenschädigungen bei Patienten mit Nasopharyngealkarzinom (NPC).
Patienten und Methoden
Von 1994 bis 2006 untersuchten wir Hirnnervenparalysen (CNP) bei 328 NPC-Patienten, die eine Strahlentherapie erhielten. Bis Dezember 2009 waren 93,6% des Follow-up abgeschlossen. Insgesamt 72 CNP-Fälle (56 männlich, 16 weiblich) gingen in die Analyse ein. Nicht eingeschlossen waren CNP-Patienten mit Residual- oder Rezidivtumoren. Charakteristika der CNP wurden in Relation zu Bestrahlungsfeldern wie auch zu Re-Irradiation untersucht.
Ergebnisse
Nach einem Follow-up von im Mittel 11,2 Jahren traten bei 72 Patienten CNP auf. Die Latenzzeit der CNP lag bei 0,6–16 Jahren. Bei 67 CNP-Patienten waren nach „first line“-Strahlentherapie am häufigsten – in 57 Fällen (85,1%) – Glossopharyngeus und Vagus betroffenen. Nach Anwendung war, verglichen mit fazial-zervikaler „split field“-Bestrahlung, die CNP-Latenzzeit signifikant länger (p = 0,021). Bei 49,3% der Patienten traten CNP innerhalb der ersten 5 Jahre nach Strahlentherapie auf, bei 40,3% der Patienten erst innerhalb der folgenden 5 Jahre. Von den Patienten, die eine „first line“-Strahlentherapie erhalten hatten, hatten 61 mehr als eine CNP. Die 5 Patienten nach Re-Irradiation hatten multiple höhere Hirnnervenschädigungen.
Schlussfolgerungen
Die Strahlentherapie von Nasopharyngealkarzinomen kann zu Hirnnervenschädigungen führen. Nach Anwendung fazial-zervikaler Bestrahlungsfelder ist die CNP-Latenzzeit länger als nach Einsatz mehrerer fazial-zervikaler aneinander gesetzter Bestrahlungsfelder. Nach Re-Bestrahlung sind höhere Hirnnervenschädigungen deutlich häufiger.
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Acknowledgment
This work was supported by the National Natural Science Foundation of China (No. 30600164 and No. 81072242), the Natural Science Foundation of Guangdong Province (No. S2011010004708), and the Fundamental Research Funds for the Central Universities to Y. Tang.
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The corresponding author states that there are no conflicts of interest.
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The first two authors contributed equally to the study.
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Rong, X., Tang, Y., Chen, M. et al. Radiation-induced cranial neuropathy in patients with nasopharyngeal carcinoma. Strahlenther Onkol 188, 282–286 (2012). https://doi.org/10.1007/s00066-011-0047-2
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-011-0047-2